Wymiana krzyżaka wału napędowego
Najczęściej występującym elementem wału napędowego jest przegub krzyżakowy pojedynczy lub podwójny. Krzyżak to podstawowy łącznik dwóch elementów wału napędowego. Zostaje on zamocowany w specjalnych uchwytach mocujących, występujących w widełkach umożliwiających jego obrót o ±15° lub ±30°. W skład krzyżaka wchodzą igiełki łożyska igiełkowego oraz tulejka, która umożliwia jego pracę.
Podczas regeneracji wałów napędowych najczęściej występującą usterką jest uszkodzenie krzyżaka. Podczas jego eksploatacji igiełki łożyska zostają zużyte, a powstałe ubytki materiałowe powodują ,,przeskakiwanie” krzyżaka generując dodatkowe opory, które negatywnie wpływają na pracę wału. Zablokowany krzyżak przyczynia się do zwiększenia drgań wału napędowego oraz zwiększa prawdopodobieństwo wygięcia rury bezszwowej. W celu uniknięcia zbyt szybkiego zużycia krzyżaka należy pamiętać o regularnym jego smarowaniu. Z powodu braku środka smarnego wewnątrz tulejki powstaje rdza, która powoduje powstanie luzów na krzyżaku oraz zużycie elementów tocznych.
Jak prawidłowo wymienić krzyżak wału napędowego?
Przed wyważaniem wału napędowego istotne jest prawidłowe ustalenie pozycji krzyżaka. Istnieją dwa sposoby zabezpieczenia jego w widełkach. Pierwszy z nich polega na wykorzystaniu zewnętrznego lub wewnętrznego pierścienia Segera, który ustala pozycję krzyżaka oraz uniemożliwia jego przesunięcie. Nieprawidłowy dobór rozmiaru krzyżaka oraz wykorzystanie pierścienia Segera o nieodpowiedniej grubości będzie skutkować powstaniem luzów podczas eksploatacji, w wyniku czego wał zacznie drgań, a krzyżak będzie wymagał kolejnej wymiany. Duża ilość wałów ma krzyżaki zagniatane, których wymiana bez specjalistycznego sprzętu nie jest możliwa. Po ściągnięciu krzyżaka należy odpowiednio przygotować powierzchnię otworu w uszach, a następnie po instalacji krzyżaka go zabezpieczyć. Wykorzystujemy do tego prasę hydrauliczną oraz specjalne frezy, które umożliwiają zabezpieczenie krzyżaka, a jego wygląd nie różni się niczym od fabrycznego. Wymiana krzyżaka może wydawać się prostą czynnością, lecz w praktyce jest to o wiele bardziej skomplikowane. Występuje dużo czynników, które mogą wpłynąć na nieprawidłową pracę krzyżaka po jego zainstalowaniu, w wyniku czego koszty zakupu nowego oraz próby wymiany będą przewyższać koszty wymiany w specjalistycznym zakładzie. Podczas wyciągania krzyżaka istnieje możliwość skrzywienia uszy, czego skutkiem będzie nieprawidłowa jego praca.